Dolomiterna

Vi anländer Bergamo 2011-09-15 och hämtar ut bilen. Kör sedan lite lagom vilse i stan när vi försöker hitta en restaurang. Vi äter på en vägkrog, en riktigt god pizza.

Sen kör vi mot Val Gardena och har en del intressanta men dyra vändningar på autostradan. Vi tog också en liten sväng ner till byn Leijon.

Anländer Selva vid 1 på natten och väcker Anita i Haus Profanter där vi övernattar första natten. Himla trevligt ställe, bra pris!

Fredagen tar vi kabinbanan från Selva till Ciampinoi därifrån går vi till Rif Emilio Comici där vi äter lunch. Planen är att gå runt Gruppo de Sassolungo.

Vi går vidare till Paso Sella och därifrån styr vi rakt uppför slalombacken upp till ca 2500 möh. Ser en del Murmeldjur på vägen som vi hade missat annars!

Vi hittar sedan vandringsleden runt ”Grupo del Sassolungo” och går till Rif. Sandro Pertini där vi tar en kopp och får höra att det är öppet juli till mitten september och att det är sex meter snö på vintern. Varor levereras en gång per helikopter, sedan med fyrhjuling.

Vi trampar vidare på vandringsleden, går via hagar och träffar på en hel massa får och kor och anländer i kvällningen till Sasso Piatto/Platkofelhütte där vi får rum, dusch och en god middag.

Lördagen börjar med frukost och en timmes väntan på att dimman ska lätta, sen styr vi mot Daier Seiser Alm Haus som vi trodde var ett matställe, vilket det inte alls är. Så, vi vänder efter en nötpaus och styr kosan genom hästhagarna mot Haus Zallinger där vi äter en fantastisk lunch i solen på verandan med bedövande vacker utsikt.

Därefter tar vår tuffaste vandring vid mot Rif. Vicenze/Langkofelhütte. Vi anländer i åskan bara minuter innan regnet öser ner. Vi äter middag och spelar Chicago – Mimmi vinner… En stormig natt i hütten med regn på insidan fönsterbrädan, sov i hela understället, fleectröjan och strumpor för att klara temperaturen, men sen fruktost och avmarsch mot Comici som planen är, att vi ska ta kabinbanan ner igen. Men innan vi är framme tänker vi om och styr istället kosan neråt dalen för att gå mot Selva. Mimmi och E-L tar en liten extratur till en slalombacke, vi anländer café des Alpes i Selva och hinner beställa fikat innan regnet startar. Vi har haft otrolig tur med vädret!

Vi tar bilen och Maud styr förtjänstfullt oss till Riva del Garda där vi äter mat och sedan kör vi tillbaka längs Gardasjöns västra strand. Vi tog även denna gång en liten sväng in i byn Leijon… Vi anländer Bergamo och lämnar tillbaka bilen och tar taxi till hotellet. Dagen därpå tar vi taxi in till Bergamo, går på posten och betalar våra böter för att vi inte fattat biltullsystemet, äter en italiensk god glass innan vi tar flygbussen till flyget och åker hem.